تاریخچه شهر صدرا
شنبه 24 آبان 1399
    
بازدید: 7161
    

شهرهاي جديد مجموعه هاي زيستي از پيش انديشيده و برنامه ريزي شده اي هستند كه آگاهانه در پاسخ به نياز انسان امروز و اهداف از قبل تعيين شده ، احداث مي شوند. شهرهاي جديد رويكردي معقول و منطقي به حل مشكلات روبه تزايد شهرنشيني در آغاز هزاره سوم است . بدون ترديد هربرنامه پايدار و درازمدت در امر شهرسازي و توليد مسكن ، تأييد كننده شهرهاي جديد است.

با چنين رويكردي شهرجديدصدرا در مجاورت پايتخت فرهنگي ايران مكان يابي شد . شهر صدرا در 15 كيلومتري شمال غرب شيراز در نقطه اي خوش آب و هوا موسوم به « دشت آهوچر » كه بيش از 300 متر مرتفع تر از شيراز است ، واقع گشته و با آب و هواي معتدل كوهستاني محيطي دلچسب ، شرايط اقليمي دلپذيري را براي شهروندان خويش فراهم آورده است.

مكان يابي مناسب ، راه هاي دسترسي فراوان ، آب گوارا، هواي دلپذير وطراحي مدرن شهري نويد دهنده آينده اي روشن براي اين شهراست و ازآنجا كه هويت شهرجديدصدرا « سبز- فرهنگي » تعريف شده است ، علاوه بر پروژه « باغ شهر » كه يكي از ويژگي هاي برجسته و راهكاري هوشمندانه براي سالم سازي محيط زيست وآشتي انسان با طبيعت وبه مثابه كمربند زمردين شهرصدرا مي باشد، برنامه ريزي وسيع و فعاليت هاي چشمگيري نيز درجهت گسترش فضاي سبز- تفريحي و توسعه صنعت گردشگري را در دست اقدام دارد. شهر صدرا با هويتي سبز و فرهنگي به عنوان مكمل شهر شيراز كه پايتخت فرهنگي كشور مي باشد، قطب آموزش عالي در منطقه تلقي مي گردد.

شهر جديد صدرا، با ظرفيت جمعيت پذيري در حدود 300 هزار نفر، مکان يابي و در سال 1372 مورد تصويب شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران رسيد. در حال حاضر با توجه به احداث و اجراي طرح عظيم مسکن مهر(30هزار واحد در شهر جديد صدرا) و با به بهره برداري رسيدن از اين پروژه ها، جمعيت شهر جديد صدرا به 520 هزار نفر افزايش خواهد يافت. وسعت محدوده قانوني شهر جديد صدرا حدود 5 هزار هکتار و حريم شهر بر اساس مصويه شواري عالي شهرساي و معماري ايران،  در حدود 17 هزار هکتار تعيين و تصويب شده است.

 

مراحل شكل گيري

متعاقب نياز به ايجاد يك شهر جديد در نزديكي شيراز ، بايستي مكاني انتخاب مي شد كه علاوه بر نزديكي به شهر شيراز ، امكان دسترسي به مراكز صنعتي و كشاورزي شهرهاي مجاور از جمله مرودشت - زرقان و بيضا را نيز داشته باشد. لذا بهترين مكان براي نيل به اين مقصود در مكان فعلي انتخاب گرديد كه ازسمت جنوب و از طريق دو مسير تنگ جلاب و تنگ قره پيري به شهر شيراز و مراكز صنعتي صنايع الكترونيك و صنايع قطعات الكترونيك، از سمت شرق و از طريق باجگاه به جاده شيراز - مرودشت و به مناطق كشاورزي باجگاه و مرودشت و همچنين به مراكز صنعتي پالايشگاه، پتروشيمي، كارخانجات آزمايش و كاشي حافظ و قند مرودشت، از سمت شمال به شهرك صنعتي ملوس جان و اراضي كشاورزي بيضا و از سمت غرب به جاده شيراز -  سپيدان و مناطق كشاورزي قصرقمشه -  دوكوهك -  گويم و قلات مرتبط مي شود.

وسعت محدوده قانوني شهر جديد صدرا حدود 5 هزار هكتار و حوزه استحفاظي آن بر اساس مصوبه شوراي عالي شهر سازي و معماري ايران 17 هزار هكتار تعيين گرديد . با توجه به ورودي اصلي شهر كه از طريق تنگ جلاب صورت مي گيرد اولين مكان جهت آماده سازي در زميني به وسعت 200 هكتار تعيين گرديد كه بشكل خطي و پاندولي به سمت شرق و غرب اين ناحيه گسترش پيدا ميكند. درحال حاضر مناطق مسكوني شهر جديد صدرا به دو فاز يك و دو تقسيم شده است كه فاز يك در قسمت شرقي و فاز دو مسكوني در قسمت غرب قرار گرفته است .

 

مطالعات و طراحي

مطالعات و طراحي شهر جديد صدرا در ابتداي سال 1368 آغاز گرديد . اين مطالعات بر پايه موقعيت مكاني شهر شيراز و شهرهاي اقماري آن و همچنين دورنماي توسعه اين مناطق استوار گرديد . با توجه به هويت پيش بيني شده براي شهر جديد صدرا با عملكردي فرهنگي -  علمي و تحقيقاتي ، طراحي نواحي مختلف آن براين پايه استوار گرديده . به طوريكه بخش قابل توجهي از شهر به مراكز آموزش عالي - فرهنگي اجتماعي - پارك پژوهشي و تحقيقاتي اختصاص يافته است . با توجه به توسعه خطي شهر جديد صدرا ، طراحي آن بنحوي صورت گرفته است كه توسط يك محور مجهز شهري در ستون فقرات شهر از شرق به غرب ، ضمن امكان دسترسي سهل و آسان به كليه نواحي ، ارائه خدمات شهري از جمله فضاهاي تجاري -خدماتي - درماني - آموزشي - ورزشي و تفريحي - پارك ها و فضاهاي سبز در حاشيه اين محور قرار گرفته است.

شايان ذكر است كه باتوجه به عبور خط انتقال لوله هاي نفت و گاز از درون شهر صدرا به سمت پالايشگاه شيراز و انشعاب يكي از خطوط انتقال به سمت ملوس جان ، به منظور حفظ حريم خط لوله گاز عملاً نواحي آماده سازي به دو قسمت منفك درآمده است كه فاز اول مسكوني در سمت شرق و فاز دوم مسكوني كه حدود 90% آن به صورت خام جهت آماده سازي در اختيار تعاوني هاي مسكن قرارگرفته است در قسمت غرب شهر صدرا قرار گرفته است كه عمده اين تعاوني هاي مسكن از شرق به غرب شامل: نيروي انتظامي ، دانشگاه شيراز و دانشكده علوم پزشكي، ارتش، كارخانه زمزم، هنرستان هاي شيراز، كارخانجات مخابراتي ايران، جهاد سازندگي و كشاورزي مي باشند.

همچنين با توجه به نياز شهر به مراكز كارگاهي و صنعتي غيرآلاينده و با در نظر گرفتن بادهاي غالب و تمركز اين قبيل كاربري ها ، مكاني در حدود 200 هكتار در قسمت جنوب غربي شهر و در مجاورت جاده صدرا - دوكوهك به اين امر اختصاص يافته است . از ديگر كاربري هاي درنظر گرفته شده در شهر صدرا كه يكي از مشخصه هاي عمده اين شهر مي باشد ، طراحي حدود 250 هكتار زمين در قالب چهار منطقه با متراژهاي حداقل 1000 مترمربعي جهت ايجاد باغ مسكن مي باشد كه اين مناطق در دامنه كوه هاي جنوب شهر تعبيه شده است كه با توجه به ضابطه هاي خاص ساخت و ساز در اين زمين ها ، ضمن ايجاد فضاهاي سبز توسط مالكين باعث ايجاد كمربند سبز در جنوب و زيبائي بسيار زياد شهر شده است.

شهر جديد صدرا يکي از شهرهاي جديد ايران واستان فارس است که در فاصله ۱۸ کيلومتري شمال غربي شيراز قرار دارد. شهر مادر صدرا، شيراز مي‌باشد که فاصله از مرکز شهر مادر ۱۵ کيلومتر و به علت محدود شدن بين دو رشته کوه داراي يک نسيم دائمي از طرف شمال غرب (گويم) به طرف جنوب شرق (باجگاه) بوده و باعث مي‌گردد آلودگي هوا به 'حداقل' برسد.

فاز۱

اين فاز در واقع اولين بخش شهر صدرا مي‌باشد که از سال۱۳۷۱شروع به ساخت وساز شده وعمده جمعيت کنوني اين شهر در اين فاز ساکن مي‌باشند.

فاز ۲

طراحي اين فاز در زميني به مساحت ۱۲۰۰ هکتار از سال ۱۳۷۰ آغاز و قطعات آن در دوبخش ويلايي و آپارتماني از سال ۱۳۷۱ توسط تعاوني مسکن مخابرات. علوم پزشکي. دانشگاه. زمزم. نيروانتظامي. ارتش. زمين شهري و... به متقاضيان واگذار شد. فاز ۲ فاصله نسبتاً زيادي با فاز۱ دارد.

باغشهر

اين منطقه در صدرا از ويژگي‌هاي منحصربه‌فرد اين شهر مي‌باشد که جلوه خاصي به زيبايي و طراوت به هواي اين شهر داده است. باغشهر در واقع نوعي مسکن ويژه در مطالعات جامع و تفصيلي شهر صدرا تلقي مي گردد که با معماري خاص خود طراحي و اجرا مي‌شوند. باغشهرها در واقع نوعي سند هويتي شهر صدرا محسوب مي‌گردند . اين منطقه در چند سال گذشته بيشترين جذب سرمايه جهت ساخت را به خود اختصاص داده است.



   نظرات


دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.