انواع پروانه ساختمان و اطلاعات موجود در آن :
بر اساس ماده صد قانون شهرداری ، پروانه ساختمان سندی است که برای احداث ساختمان و رعایت اصول ساخت و ساز از طرف شهرداریها، صادر شده و در اختیار مالک قرار میگیرد و بدون اخذ آن هرگونه عملیات ساختمانی در شهرها تخلف محسوب می شود . .
پروانه ساختمانی اراضی بایر یا باغات، تخریب و نوسازی، تعویض مهندس، اضافه اشکوب، تغییر نقشه، توسعه بنا، تغییرات و تبدیل از انواع پروانه ساختمان هستند که جهت اخذ آنها باید به شهرداری یا دفاتر خدمات الکترونیک شهری مراجعه کرد. پروانه ساختمان اطلاعاتی از بنا و سازههای آن در اختیار مالک قرار میدهد که عبارتاند از :
ابعاد زمین:
مساحت زیربنا
تعداد طبقات
کاربری
نوع اسکلت ساختمان
مشخصات متقاضی صدور پروانه(مالک حقیقی یا حقوقی)
شماره پلاک ثبتی ملک
نام مهندس یا مهندسین ناظر
تاریخ صدور پروانه
کروکی زمین
تاریخ اعتبار (مهلت شروع عملیات و اعتبار پروانه عموماً در صفحه اول پروانه صادرشده نوشته میشود که در صورت لزوم قابل تمدید است).
لازم به ذکر است که اخذ سند مالکیت برای هر واحد مسکونی، با ارائه پایان کار توسط ناظر و صدور پایان کار توسط مرجع صدور پروانه ساختمان امکان پذیر است ..
چنانچه بر اساس مفاد پروانه، تخلفی از مالک صورت گیرد ناظر موظف به گزارش تخلف به مرجع صدور پروانه خواهد بود تا از ادامه عملیات جلوگیری شود. رعایت مقررات ملی ساختمان در ساختمانها الزامی است و در صورت ساخت و ساز بر خلاف مندرجات پروانه ساختمان مراتب جهت صدور رای تخریب و یا جریمه به دبیرخانه کمیسیون ماده صد ارجاع خواهد شد .
مراحل صدور پروانه ساختمان :
امروزه شهرداری برای متقاضیان ساخت و ساز دفترچههایی با عنوان شناسنامه ساختمان در اختیار مالک قرار میدهد که در آن صدور پروانه ساختمان، نداشتن خلافی و پایان کار مجموعاً قابلمشاهده است.
شناسنامه ساختمان اطلاعات زیادی از هویت ساختمان و تمام مطالب مربوط به ساختمان را شامل میشود. همچنین تاریخ صدور پروانه ساختمان و مشخصات زمین، محل احداث بنا، هویت مالکیت و نوع مالکیت وی، مهندس ناظر، محاسبات و تأسیسات قابلاستفاده در ساختمان، ابعاد چهارگانه پلاک، کروکی و مساحت زمین، استفاده مسکونی یا تجاری بنا، میزان تراکم ساختمان، مشخصات طبقات ساختمان، وضعیت پارکینگ، اصلاحات و تغییرات ساخت، نحوه تمدید عوارض گوناگون همچون عوارض شهرداری و عوارض نوسازی، گواهی عدم خلاف و درنهایت گواهی اتمام کار ازجمله اطلاعاتی است که در شناسنامه ساختمان قابلمشاهده است. بنابراین برای گرفتن مجوزهای لازم و باید مراحل زیر به ترتیب طی شوند:
تشکیل پرونده:
در اولین مرحله از مراحل صدور پروانه ساختمان مالک یا شخصی که از مالک وکالت دارد برای گرفتن جواز ساختمان باید درخواست مجوز ساخت را در شهرداری یا دفاتر خدمات الکترونیک شهر ثبت کند. برای ثبت درخواست صدور پروانه ساختمان مالک باید اصل و تصویر سند مالکیت، اصل و تصویر کارت شناسایی معتبر مثل کارت ملی یا شناسنامه و همچنین برگه تسویهحساب عوارض نوسازی و عوارض شهرداری سال جاری و سالهای پیشین را به شهرداری یا دفاتر خدمات الکترونیک شهر ارائه داده و درخواست خود را کتباً در این مراکز ثبت کند..
دستور بازدید:
بعد از تشکیل پرونده توسط مالک، مسئولان شهرداری سایر روال پیشبرد پرونده را بر عهده میگیرند. بنابراین مسئول شهرسازی جهت بازدید به مکان احداث ملک مراجعه میکند تا ابعاد ملک، عرض خیابان و بنای ساختمان و مجاورین بنا را موردبررسی قرار دهد. این بازدید در صدور مجوز ساخت تعداد طبقههای جدید ساختمان مؤثر خواهد بود. بهطور مثال اگر متراژ خانه از یک مقدار مشخصی کمتر باشد جواز ساختمان برای بیشتر از چهار طبقه صادر نخواهد شد..
بررسی گزارش مأمور فنی و کاربری ملک:
در برخی از شهرهای بزرگ مثل تهران طرح تفصیلی اجرا میشود یعنی قوانین ساخت و ساز در هر نقطه شهر مشخصشده است. کارشناس طرح تفصیلی کاربری ملک را در طرح جامع و تفصیلی شهر مشخص میکند. در این بررسی اگر مشخص شود که ملک در طرحی از طرحهای شهرداری قرار دارد این موضوع با دقت بیشتری بررسیشده تا مشخص شود که ساخت و ساز بنا با پروژههای عمرانی منطقه تداخل دارد یا خیر. اگر تداخلی مشاهده شد باید مشخص شود که میزان تراکم آن به چه میزان بوده و سپس اصلاحات آن انجام شود..
دستور تهیه نقشه:
بعد از انجام مراحل فوق توسط کارشناس شهرسازی دستور تهیه نقشه به مالک صادر میشود. در دستور نقشه اطلاعاتی مانند ابعاد باقیمانده ملک پس از اصلاحات موردنظر شهرداری، مساحت زمین بعد از اصلاحات، تعداد طبقات و سطح اشغالشده توسط هر طبقه ذکر میشود. بر این اساس حجم ساختمان یعنی تعداد طبقات و سطح اشغال هر طبقه بر طبق پهنهای که ملک در آن واقعشده است و همچنین متراژ سند(نه متراژ موجودی زمین) و عرضگذر تعیین میشود. در مرحله بعد دستور نقشه به مهندس معمار ارجاع داده میشود..
طراحی نقشه:
در این مرحله بر اساس ضوابط شهرداری و دستور نقشه صادرشده، نقشه معماری برای ملک طراحی میشود. طراحی نقشه معماری از مهمترین مراحل صدور پروانه ساختمان است زیرا که حداکثر توانایی طرح به لحاظ متراژ، تعداد پارکینگ و کیفیت فضاها در آن ارائه میشود.بعد از طراحی نقشه معماری باید به شهرداری یا دفاتر خدمات شهری ارسال شده تا بررسی شود. اگر نقشه معماری نیاز به اصلاح داشته باشد دفتر مهندسی ملزم به اصلاح نقشه بوده و پس از اصلاح مجدداً نقشه به دفاتر خدمات مهندسی ارجاع داده میشود تا تأییدیه نقشه دریافت شود..
پرداخت عوارض شهرداری :
بعد از نهایی شدن نقشه معماری و رفع ایرادات عنوانشده از سوی دفاتر خدمات شهری، عوارض نوسازی و همچنین عوارض شهرداری بر اساس متراژهای موجود در هر طبقه و نوع کاربری ساختمان توسط واحد صدور پروانه ساختمان محاسبه و تعیین میشود..
تهیه مدارک پیشنویس:
بعد از پرداخت عوارض شهرداری و دریافت تأییدیه اداره درآمد منطقه شهرداری مبنی بر پرداخت عوارض شهرداری و عوارض نوسازی، باید مدارک پیشنویس آماده شود. برای تهیه پیشنویس خود مالک باید به دفاتر خدمات شهری مراجعه کرده و فرم درخواست تعیین ناظر را تکمیل کند. سپس باید منتظر تماس و معرفی ناظر از سوی دفاتر خدمات بماند. بعد از تعیین ناظر، بین مالک و ناظر قراردادی بسته میشود.
سپس باید برگههای سهمیه آنها به انضمام قرارداد فیمابین بهعنوان ملاک تکمیلی پیشنویس پروانه به دفاتر خدمات الکترونیک تحویل داده شود. همچنین برگه تعهد رعایت اصلاحی و تعهد اخذ تأییدیه نما باید توسط مالک تهیه شود. اگر زیربنای ساختمان متراژی بیش از ۲۰۰۰ مترمربع داشته باشد مشمول اجرای ماده ۳۳ نظاممهندسی ساختمان خواهد شد. بنابراین باید تأییدیه نقشههای سازه، تأییدیه گزارش آزمایش مکانیک خاک، تأییدیه نقشههای تأسیسات برق و مکانیک از سوی سازمان نظاممهندسی اخذ شود.
درمجموع مدارک پیشنویسی که باید توسط مالک تهیه و به دفاتر خدماتی ارائه شود عبارتاند از: برگه سبز مهره شده رشته شامل سازه، معماری، برق و مکانیک، برگه سبز یا سهمیه ناظر به همراه قرارداد مالک و ناظر، برگ تعهد رعایت اصلاحیه و تأییدیه نما، فایلهای نقشه سازه، برق و نقشه مکانیک، چک لیستهای مبحث ۱۹ و ۶ بارگذاری و زلزله، برگه تعهد مشاوره ژئوتکنیک و تأییدیه خاک
چاپ پروانه:
بعد از تأیید نقشههای چهار گانه و تأییدیه طرح تفصیلی بر و کف پیش نویس پروانه ساختمان چاپ و به امضای رئیس واحد شهرسازی، امضای معاون شهرسازی و معماری و درنهایت تأییدیه و امضا شهردار می رسد تا پروانه ساختمان آماده و به امضا شهردار رسیده و پس از محاسبه و پرداخت عوارض خاکبرداری ، تحویل متقاضی یا وکیل او شود . متقاضی و یا پیمانکار او موظفند تا نسخه ای از پروانه ساختمان را در محل احداث قر ار دهند تا هر وقت لازم شد مامورین تخلفات شهرداری آن را با عملیات ساختمانی کنترل نمایند .
: زمان اعتبار پروانه ساختمان
نکتهای که بعد از دریافت جواز ساختمان باید موردتوجه قرار گیرد این است که پروانه ساختمان تا ۲ سال از تاریخ صدور آن اعتبار دارد.
مدتزمان لازم برای ساخت تمام پروژههای ساختمانی بر اساس متراژ آنها اعلامشده و اگر مالک نتواند در این مدت ساخت و ساز را به اتمام برساند ابتدا به او اخطار داده شده و سپس مشمول عوارض تعویق خواهد شد.
مهلت هر مرحله از عملیات ساختمانی برحسب متراژ و تعداد طبقات در جدولی تعیین میگردد. بهعنوان یک معیار کلی ساخت یک ساختمان حدود ۴ سال در نظر گرفته میشود.
ازآنجاییکه شهرداری فرصت کافی برای تمدید پروانه مجوز ساخت در نظر گرفته است بنابراین بعد از پایان این دوره تمدید پروانه ساختمان امکانپذیر نخواهد بود.
بعد از گذشت مدتزمان مجاز برای ساخت ساختمان مالک ملزم به دریافت مجوز ساخت جدید و پرداخت ۲۰ درصد از محاسبات پروانه به نرخ روز خواهد شد. در این صورت شهرداری پروانه قبلی را برای یک دوره سهساله تمدید میکند .